منتديات مدينة الاحلام

فيس بوك مدينة الاحلام twitter RSS 

 
 

 

 

معجبو مدينة الاحلام علي الفيس بوك

  #1  
قديم 21 - 02 - 2011, 01:11
الصورة الرمزية قاهر الاعداء
قاهر الاعداء غير متصل
..:: من سكان المدينة ::..
 



قاهر الاعداء is on a distinguished road
افتراضي "الست اللى ورا القذافي" تخطف الأضواء على "فيس بوك"










"الست اللى ورا القذافي" تخطف الأضواء على "فيس بوك"

"الست اللى ورا القذافي" تخطف الأضواء على "فيس
حارسة القذافى


أصبحت الثورة المصرية نموذجا، يتحرى المتظاهرون في عدد من الدول العربية تطبيقه بحذافيره ليس فقط في الهتافات والشعارات، بل وصل اتباع "كتالوج" الثورة المصرية إلى النكات والقفشات، وكما شغل "سر الرجل اللي ورا عمر سليمان" المصريين، فإن "سر الست اللي ورا القذافي" يشغل الجميع حاليا.
وبحسب تقرير لـ"بوابة الاهرام" فقد سرقت "الست اللى ورا القذافي" الأضواء من "الراجل اللي ورا عمر سليمان" على مواقع التواصل الاجتماعي، وتحول البحث عن سر "رجل" عمر سليمان إلى محاولة الكشف عن "ست" القذافي، وتم إنشاء عشرات الصفحات والجروبات، التي تجاوزت الكشف عن السر إلى نقل أخبار ما يحدث في ليبيا، ومحاولة المصريين مساعدة الليبيين في احتجاجاتهم بنقل خبراتهم.
وتم انشاء عشرات الصفحات والجروبات على موقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك" للكشف عن سر هذه المرأة، وتعددت التعليقات والنكات من المشاركين، ونظرا لتعدد الجروبات حول هذا الموضوع "الخطير" كما تصفه علق إبراهيم حامد بقوله: "الظاهر يا جماعة إن السر بقى فى اللى ورا، واحد ورا عمر سليمان، وواحدة ورا القذافى، ولاعب يجى من ورا يجيب جون.. إذن انضم معانا لجروب معا للوراء".
وكتب محمد: "يا جماعة احنا كدة هنتعب قوى دة كل طقم الحراسة بتوعه ستات، كدة بقى لازم نعمل جروب للست اللى واقفة جنبه، وجروب تانى للست اللى واقفة قدامه، والأسهل بقى اننا نغير اسم الجروب خالص ونخليه الستات اللى حوالين القذافى".
وحاول إبراهيم الكشف عن سر هؤلاء السيدات المحيطات بالقذافى فكتب: "بالنسبة للستات اللى معاه دول أكيد لما بيحصل قلق أو حد عايز يغتاله بيحصل الآتى: أولا: يا إما هى بتجرى عليه وتعيط وتقوله الحقنى وهو ساعتها يبقي عامل فيها أحمد السقا عشان يفضل الراجل اللى بيحمى شعبه، أو الاحتمال التانى بقى ممكن تكون هى بتعيط لما حد يهجم عليه فاللى بيهجم يحاول يسكتها يكون القذافى هرب".
وتحول الأمر من مجرد الكشف والتنقيب عن سر السيدة إلى تناقل الكثير من الفيديوهات الشهيرة للأخ العقيد معمر القذافي وتصريحاته المثيرة للجدل والسخرية، بعضها ينسب إليه فعلا وبعضها من الخيال وتقمص دوره، حيث كتب "أحمد" على واجهة أحد تلك الجروبات مجموعة من أشهر الأقوال التي يمكن أن يطلقها القذافي في الوقت الحاضر، منها: "لست ديكتاتورا لقطع الاتصال بـ "فيس بوك"، لكن سأعتقل كل من يدخل إليه.. احنا بنضرب الناس بالرصاص الحى لأن معندناش رصاص مطاطى، لأنه مخالف للقوانين الدولية.. سأحكم بالسجن 5 سنوات على كل مواطن يقوم بالانتحار.. تظاهروا كما تشاءون، لكن لا تخرجوا إلى الشوارع والميادين، من حق المرأة أن تحصل على جميع حقوقها، سواء كانت ذكرا أم أنثى.. أيها الشعب لولا الكهرباء لجلسنا نشاهد التلفاز فى الظلام ".
وأبرز إبراهيم تعريف القذافى للديمقراطية باعتبارها: "كلمة عربية من مقطعين "ديمو" وتعنى بالنسبة له الدهماء و"كراسي"، وتعنى الكراسي يعنى حكم الجماهير الدهماء على الكراسي، "وتساءل أدمن الجروب عن موقف الشباب الليبي مع الأجندات " طب احنا فى التحرير الشباب كانوا مختلفين مع بعض عشان فيه ناس معاها أجندات 2010 وناس 2011 ده غير الإخوان اللى معاهم أجندات بالتقويم الهجرى، فى ليبيا بقى هيعملوا إيه ده التقويم بيبدأ بمولد النبي وليس الهجرة أكيد بقى فى ناس هيبقي معاهم قراطيس وحمص وناس معاهم حلاوة المولد مهو لازم يكونوا مميزين".
أما محمد مقلد فأبرز انتقاد القذافى للتطور الصينى فى مقابل التأخر الليبي وتصريحاته بهذا الشأن عندما قال: "فى الصين كل ثانية يولد مولود شوفوا التطور والتقدم فى الصين واحنا فى ليبيا مازلنا متأخرين كل 9 أشهر مولود جديد".
وقال أشرف: "القذافى قطع النت. هانت يا ليبيا فاضل الأجندات والكنتاكى وغزوة الجمل وتعيين نائب وأول ما تشوفوا الدبابات بقى ترقبوا ظهور الست اللى واقفة ورا القذافى، وبعدين جهزوا نفسكم بقى لمخيم رد الجميل، ماهو الراجل بتاعكم مينفعش معاه مسيرات ده واحد تخصص خيام".



"hgsj hggn ,vh hgr`htd" jo't hgHq,hx ugn "tds f,;" hgHn ugd

 
 
 
 
 





رد مع اقتباس
إضافة رد

مواقع النشر (المفضلة)

الكلمات الدلالية (Tags)
"الست, "فيس, الأى, الأضواء, القذافي", تخطف, بوك", علي, ورا
أدوات الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة
Trackbacks are متاحة
Pingbacks are متاحة
Refbacks are متاحة


المواضيع المتشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
اليكم البرنامج الاسطوره فى اختراق الاجهزه Sub7 هذا البرنامج من افضل واقوى واشهر برامج الاختراق طبعا بعد Optix pro pmposoft قسم البرامج , برامج مجانية 12 09 - 03 - 2011 13:59
حصرى بالشرح أقوى برنامج للاختراق والضحك جرب كدة !!!!! 61190 قسم البرامج , برامج مجانية 56 02 - 02 - 2011 07:11
اكبر مجموعة من الرسائل البرق مسجات - رسائل جوال - وسائط - mms - sms 1 07 - 03 - 2010 12:08
اكبر موسوعة مسجات هنا منوعة دينية ...شبابية..بناتية خادمة المرابطين غزاوية200 مسجات - رسائل جوال - وسائط - mms - sms 4 21 - 11 - 2009 10:34
اكثر من 10000 مسج قاهر الاعداء مسجات - رسائل جوال - وسائط - mms - sms 9 06 - 08 - 2009 21:47


الساعة الآن 07:15.

    Powered by vBulletin Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd
ترقية وتطوير: مجموعة الدعم العربى
  

SEO by vBSEO